FAQ

Butiken

Vad har ni för varor?
Vi är som en matbutik, fast vi finns på nätet. Vår fokus ligger på vegetariska och ekologiska produkter. Vi har allt ifrån ekologisk tandkräm, schampoo och tvål till växtbaserade drycker, bröd, tofu, kryddor, olja, bars och godis. Är det något du saknar? Tveka inte att höra av dig till oss på kundservice@gronakassen.se
Hur skapar jag ett konto?
Här kan du titta om du bor inom vårt leveransområde och sedan skapar du ett konto genom att skriva in dina kontaktuppgifter. Du kan sedan gå vidare till matbutiken och plocka ihop din varukorg.
Vart levererar ni?
Vi levererar i Storstockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Här kan du skriva in ditt postnummer och se om vi levererar till din adress.
När kan jag få leverans?
Det beror på vilket område man bor i. Gå in på vår sida och registrera ett konto så får du information vilken dag du får levererat.
Sista beställningsdag:
Måndag kl 08,00 för nästkommande vecka. Ex måndag kl 08,00 vecka 1 låser vi beställningen för vecka 2.
Fraktfritt
Vi tar inte ut någon fraktavgift. Minsta köp är 165kr.
Önskemål om nya produkter?
Saknar du produkter i vår matbutik? Tveka inte att höra av dig på kundservice@gronakassen.se.

Matkassen

Vad har ni för olika kassar?
Glutenfria Studentkassen är beräknad för 1 person och består av 4 maträtter.
Glutenfria Familjekassen är beräknad för 4 personer och 4 maträtter
Övriga kassar är beräknade för 4 personer och finns i 3, 4 och 5 maträtter
Fruktkasse 5kg
Frukt/grönsakskasse 5kg
Vart levererar ni?
Stockholm, Uppsala, Göteborg, Malmö, Lund, Staffanstorp, Eslöv, Ängelholm, Helsingborg, Höganäs och Skövde. När du påbörjar en registrering av ett konto får du först skriva in ditt postnummer för att se om vi levererar till ditt postnummer.
Kan jag se menyn innan jag bokar?
Ja, du kan se kommande meny här. Den läggs ut cirka en vecka innan sista bokningsdag.
Innehåller matkassen ägg och mjölk eller är den vegansk?
Matkassen är 100 % vegetarisk, det vill säga vegansk och innehåller inte några animaliska produkter.
Kan jag testa en gång?
Det går utmärkt att testa en gång. Du skapar ett konto här. Sedan klickar du dig till butiken och väljer en matkasse sedan går du till kassan och väljer det datum du önskar leverans.
Startars en prenumeration automatiskt när jag registrerar ett konto?
Det startar inte någon prenumeration automatiskt, utan du sköter själv ditt konto under mina sidor som du hittar om du ställer dig på ditt namn längs upp på sidan. Under fliken beställningar kan du själv klicka i de datum du önskar leverans. Där kan du också sätta på en prenumeration.
Prenumerera?
Du sätter på en prenumeration genom att logga in på mina sidor uppe i vänstra hörnet. Gå in på beställningar, där kan du enkelt sätta på en prenumeration av matkassen.
Hur sent kan jag boka/avboka?
Matkassen kan bokas/avbokas fram till måndag kl. 08.00 för leverans nästkommande vecka. Om det är försent att boka på nätet, kan du höra av dig till oss på boka@gronakassen.se. Vi allt vi kan för att ordna det, bokningen gäller först när vi bekräftat det.
Hur får jag recepten?
Recepten får du med i din matkasse vid leveransen.
Hur betalar jag?
Du kan betala enkelt och säkert betala med Visa eller Mastercard.
Hur ofta får jag leverans?
Matkassen levereras varannan vecka (samma recept 2 veckor i rad). Titta på mina sidor, under beställningar. Där kan du se vilka dagar du kan få leverans.
Varför ska jag välja er kasse?
Vi blev årets vegoföretag 2013! Vill äta fantastiskt gott, må bättre, känna dig piggare och få vardagen att flyta enklare ska du välja vår matkasse. Du kommer att få massor av ny härlig matinspiration och dessutom gör du en enorm tjänst för miljön och djuren genom att äta vegetariskt och ekologiskt. Läs mer om vår syn på ekologiskt här och vegetariskt här
Vad innehåller matkassarna?
Du får två matkassar med cirka 25-35 olika varor. Du får det du behöver för att laga de middagar du beställt (3, 4 eller 5 dagar). Vi använder oss till stor del av färska grönsaker och även bönor, linser, nötter, frön, tofu och andra sojaprodukter. Du får även med basmat som ris, quinoa, matdinkel, potatis och rotfrukter samt mejeriprodukter gjorda på soja, havre, ris, mandel och nötter.
Vad för slags mat är det i matkassarna?
Du får allt från klassiska husmansrecept till inspiration ifrån många andra spännande matkulturer. Vi öppnar upp en ny värld av vegetarisk inspiration och kunskap. Du kan se veckans meny här och kommande meny här
Är matkassen endast för vegetarianer/veganer?
Absolut inte! Den är för alla. Kom ihåg att du inte behöver vara vegetarian för att äta vegetariskt.
Vi är 2 personer, hur fungerar det?
Vår glutenfria Duo-kassen är för två personer. Här finns menyn för denna kassen.
Är recepten utformade efter säsong?
Gröna kassen utformar sina recept efter säsong i så stor utsträckning som möjligt. Vi använder mycket rotgrönsaker under större delen av året, då de går utmärkt att odla frilans (ej i växthus). De innehåller mycket näring och kan förvaras under en längre tid. Vi använder oss också mycket av den europeiska säsongen, då det varmare klimatet gör att säsongen på färska grönsaker och frukter förlängs.
Dålig vara eller något som saknas?
Våra kunder är det viktigaste vi har, utan er kan vi inte leverera bra mat. Är det något ni är missnöjda med, något som saknas eller om ni fått någon dålig vara så vill vi veta det, så att vi får en chans att ersätta er! Maila oss på kundservice@gronakassen.se
Kan jag köpa till varor till min matkasse?
Du kan köpa till varor i butiken och få de levererade med din matkasse.
Kan jag ändra maträtter i min kasse?
Tyvärr har vi inte möjlighet att byta ut maträtter. Alla matkassar har samma innehåll. Det gör att vi kan köpa in, packa och leverera på ett väldigt effektivt sätt, vilket i sin tur gör att vi kan erbjuda vår matkasse till ett bra pris. Du kan däremot se kommande meny cirka en vecka innan sista beställningsdagen så att du kan avboka om menyn inte faller dig i smaken.
Vad händer om jag har glömt att boka av i tid?
Avbokning kan inte göras efter onsdag kl. 10.00, då bokningen låses. Kassen kommer att packas och levereras. Vi kan omdirigera leveransen till en annan adress inom samma leveransområde. T.ex. om du har någon vän, familj eller granne som kan ta emot kassen. Du är dock fortfarande betalningsskyldig för kassen.
Hur är näringsinnehållet i matkassarna?
Vi utgår ifrån de svenska näringsrekommendationerna när vi sätter ihop menyerna. Riktlinjerna som vi utgår ifrån är uppsatta i samråd med en nutritionist. Läs mer här.