Skrivet den av

Får jag lov att presentera Katarina och Hubbe, grundarna av Gröna Kassen. Matkassen med ett helvegetariskt innehåll och minst 90 % ekologiska varor.

/ Karoline Nordefors – Grön vardag med Nordefors  http://livinggreen.se/blogg/nordefors

Hej Katarina och Hubbe, ni har lanserat en helt vegetarisk matkasse med minst 90 % ekologiska varor. Hur kom ni på idén?

Vi har båda länge levt på helvegetarisk kost. Hälsa och miljö ligger oss båda varmt om hjärtat. Mat står för en stor del av människans belastning på jorden. Genom relativt enkla medel kan vi minska vår miljöbelastning väldigt mycket. Forskning visar att genom att välja en ekologisk helvegetarisk kost jämfört med en konventionell blandkost minskar man sina CO2 utsläpp med mer än 16 gånger. Det är fantastiskt.

I era matkassar erbjuder ni fantastiska alternativ till kött, fisk och fågel. Jag blir nyfiken på vad tzay och rashers är för något, kan ni förklara?

Tzay och rashers är två av många produkter som gör helvegetarisk kost lite roligare.

Tzay har en härlig konsistens, den påminner om kyckling i konsistensen och den goda grundsmaken gör Tzay till en utmärkt råvara. Huvudingrediensen kommer från sojabönan och tillverkas efter en unik metod framtagen av munkar i Asien. Den är renlärigt vegetarisk och innehåller varken ägg eller mjölk och är fri från alkohol, vitlök och konserveringsmedel. Tzay går utmärkt att äta både kall och varm. T ex i sallader, på grillen, stekta eller som wokbitar.

Rashers är baserat på vetemjöl och soja. Rashers brukar beskrivas som ett mellanting mellan skinka och bacon utan att ha en tjock fettkant runt sig. Vår ekologiska rashers görs i England och är en kul produkt som kan använda som bacon, pålägg, eller i carbonara.

Vi vill visa på det otroliga utbud som finns av miljövänliga produkter. Vi menar att utbudet finns men att dagligvaruhandel både är ointresserade och att de saknar kunskapen för att styra marknaden mot en miljövänligare handel.

Vad har ni för bakgrund?

Hubbe har arbetat i dagligvaruhandeln hela sitt liv, varav flera år som säljchef mot dagligvaruhandeln hos en av Sveriges största och ledande ekologiska grossister.

Katarina är uppväxt med föräldrar som är kockar, vilket gav ett tidigt intresse för mat och hälsa. Hon har breda kunskaper i miljö-, rättvise- och utvecklingsfrågor.

Finns era matkassar i olika storlekar och modeller?

I dagsläget finns 3, 4 och 5 dagarskassar för 4 personer.

Hur lyckas ni fylla era matkassar med så många ekologiska råvaror?

Vårt mål är att ha 100 % ekologiskt men vi börjar med 90 % för att inte lova mer än vad vi med säkerhet kan hålla. Vi vet vart vi ska leta efter våra produkter och handlar från alla de stora ekologiska grossisterna och ibland även direkt från producent. Utöver våra 90 % ekologiska varor, väljer vi varor efter säsong och använder mycket närodlat.

Vilket är ert bästa ekologiska eller gröna tips till oss konsumenter?

Det vi väljer att äta har stor betydelse för miljön. Jordbruket står för mer utsläpp än hela transportsektorn inklusive flyg. Att välja ekologiskt är viktigt men det är ännu viktigare att välja en helvegetarisk kost. Du behöver inte vara vegetarian för att äta vegetariskt. Börja i små steg.

Hur ser ert julbord ut?

Vi kommer fira vårt julbord med en av våra gröna julkassar. Vi har provsmakat och ätit den fler gånger men den ska det firas med på julaftonen. Det blir Seitanskinka, kålrotsskinka, sojabollar, cocktailkorv, janssons, champinjon och tofupaj toppad med valnötter, bulgursallad med stekta saffransgrönsaker och russin, brysselkål, krämiga aubergin bitar, rödbetssallad, hummus, vegetarisk salami, groddbröd och fryst apelsindessert.

Vilka tre rätter måste finnas med?

En god vegetarisk skinka, korv och sojabollar.

Efter en månad på marknaden, hur har ni tagits emot av konsumenter och konkurrenter?

Vi har fått mycket positiv respons. Intresset är stort och vi är väldigt glada över våra kunder.

Vad har ni pågång just nu och framöver?

Nu sammanställer vi kundernas önskemål och efter årsskiftet hoppas vi nå fler med en ännu mer utvecklad produkt.

Katarina och Hubbe – Gröna Kassen